Donderdag 12 maart

12 maart 2020 - Sanur, Indonesië

Vandaag vertrekken we na het ontbijt om 08.00 uur. En gaan we weer zien wat de dag ons brengt.

Dhamnan verteld als we in de auto zitten dat we eerst naar de plaatselijke plaatselijke markt van Oost Bali gaan. De plaatsnaam is Amlapura. Heel bijzonder al dat fruit en bloemen voor de  offermandjes. En wat een brommertjes weer. Dre krijgt een rieten helm en ik waaier. Wat een verwennerij weer.

Onderweg komen we een crematie tegen, van een hoog geplaatste priester van 97 jaar. Hij is al een maand dood, maar met de crematie hebben ze gewacht tot volle maan. Het was een veteraan die nog tegen Nederlandse soldaten heeft gevochten. We stoppen, en mogen veel foto’s nemen. Er zijn 50 dragers die het lijk 1 km moeten dragen in een speciale lijk toren met een paard van papier mache gemaakt ervoor. We gaan naar binnen waar veel militairen aanwezig zijn en familie. Een priester zit voor de lijkkist en tingelt met een belletje, en prevelt wat, veel mensen hebben offermandjes bij zich. Het duurt nog tot 10.00 uur voordat ze de kist gaan verplaatsen naar buiten op de toren, en om 11.00 uur is de werkelijke crematie. We vinden het zonde van de tijd, om er op te wachten. Dus we gaan door. Het was al bijzonder om dit mee te maken.Misschien komen we nog een echte crematie tegen op Bali. Onze volgende stop is de vismarkt aan de zee. Dan volgt het waterpaleis Karangasem- Bali. Toen een route langs de zee, hoog door de bergen heen, zeer smalle wegen. We komen een stoet tegen die allemaal naar een crematie gaan. Het lijkt wel of het hele dorp leeg loopt. Wat een brommertjes met hele gezinnen erop. De uitzichten met stranden met bootjes zijn prachtig. Nog een stop bij een rijstveld, je moet tenslotte steeds even de benen strekken. En dan de lunch. Je kunt in Oost Bali wel zien dat dat een armer stuk van Bali is, veel meer slechte en vervuilde woningen. Na de lunch volgt nog watertuin, en een zeer oud dorp Tenganan, daar krijgen we rondleiding. En begint het te regenen, dus in auto zittende zeggen we dat we maar gelijk naar het hotel rijden, het is genoeg voor vandaag. Nu weer tot zondag rust, dan gaan we weer voor twee dagen naar het eiland Pineda. Het kunnen ook twee andere dagen worden maar dat ligt aan het weer. Dhamnan houdt ons op de hoogte.

1. HERMAN TIGGELOVEN:
    12 maart 2020
    Hallo Fia,
    Ik dank jullie voor de dagelijkse reisverslagen en wens jullie nog meerdere interessante dagen in het ongetwijfeld zonnige Bali.
    Helaas staan jullie belevenissen in schril contrast met de onze samenleving. Vanwege het levensbedreigende Conoravirus is het leven in de Europesche landen en met name ook in Nederland geleidelijk en bijna volledig tot stilstand gekomen.
    Sinds vandaag leef ik, samen met een groot deel van de voornamelijk meest kwetsbare oudere bevolking in quarantaine .
    Mede door deze veranderde en ingrijpende levensomstandigheden neem ik afscheid van jullie berichtgeving.
    Misschien tot in betere tijden.
    Hartelijke groet,Herman
  2. Els:
    12 maart 2020
    Wat een mooie kleurrijke dag !